Monday, October 13, 2008

2. Esimese nädala lugemismaterjal "Viitamine ja viidete haldamine e-õppes: põhimõtted, mõisted, reeglid"

Milliseid mõtteid see teis tekitas? Kuivõrd oluliseks olete viitamist seni enda jaoks pidanud?

Ma ei oska nõus olla lugemismaterjali esimese lause esimese poolega, mis ütleb et "Viitamine on infokirjaoskuse hulka kuuluv akadeemiline praktika, mis väljendub tekstis kasutatud ideede, väidete, andmete jms autorite tunnustamises...", kuivõrd Õigekeelsussõnaraamatu (2006) järgi on sõnal tunnustama tähendus "õigeks, kehtivaks, väärtuslikuks pidama". Samas võib allikatele viidata nendes esitatut õigeks, kehtivaks, väärtuslikuks pidamata.

Tahaks teada, mida tähendab, et viiteid kursusetöös on "parajal määral"? Kui palju on paras määr?
Kui tekstis on viiteid väga palju, ei tähenda see kohe seda, et "autori oma mõtted jäävad esile toomata."

Tahaks teada, millised on viitamise reeglid õpikute puhul ja otse loomulikult, kus need reeglid kirjas on? Sageli ma ei märka õpikutes mingeid viitamisi...

2.1. Palu ühel oma kooli üliõpilasel ja ühel õppejõul oma sõnadega seletada, miks on viitamine oluline.

2.2. Leia veebist üks korrektselt algallikatele viitav õppematerjal ja üks mittekorretselt viitav õppematerjal. Mis on mittekorrektselt viitava materjali puudused?

2.2.1. Korrektselt algallikatele viitav õppematerjal
Sellist on raske leida. Kuid mõningast korrektsust leiab paljudest kohtadest. Näit. interaktiivne õppematerjal hulktahukad näitab kasutatud infoallikates, mille põhjal on õppematerjal koostatud.

2.2.2. Mittekorretselt viitav õppematerjal "Viitamine ja viidete haldamine e-õppes: põhimõtted, mõisted, reeglid"
Seda õppematerjali lugedes ei saa aru, kas kust pärineb enamus jutust - kas otse koostajate peast või on koostajad kasutanud kellegi teise mõtteid veel peale nende, mida otseselt on märgitud, et pärinevad xxx allikast. Kui viidatakse algallikale ja öeldakse, et "Kolm rusikareeglit, millest viitamisel tuleks lähtuda (Lõuna-Austraalia Ülikooli UniSA viitamisjuhise põhjal) (on):...", siis minu arvates ei tohi moonutada algallikas esitatut (vt. teine reegel eesti keeles ja originaalis).

2.3. Millised nõudmised sead Sa oma üliõpilastele kirjalike tööde vormistamiseks ja viitamiseks? Kas Sinu õppeasutuses on kehtestatud üldised tööde vormistamise ja viitamise nõuded?

Nõudmised oma õpilastele sean sellised nagu on kirjas Tartu KHK õpilastööde vormistamise juhendis. Seega on õppeasutuses olemas üldised tööde vormistamise ja viitamise nõuded, mida siinkohal ümber kirjutama ei hakka.

No comments: